Hur jag planerar upp mina stylingar

Hej på er

Jag får ofta frågor om mitt jobb. Alla möjliga faktiskt. Den vanligaste frågan är ”Bär du allt själv” Och ja, haha, det gör jag faktiskt.
Ibland får jag hjälp av Pär och barnen. Men det är väldigt sällan faktiskt. Jag är alltså flyttgubbe. Nejdå, jag har världens roligaste jobb. Men det är hårt arbete, det ska jag inte sticka under stolen med.

Större stylingfirmor i större städer anlitar flyttfirmor som bär åt dom. Men jag har helt enkelt inte råd med det, så många jobb har jag inte så det skulle löna sig att ta in hjälp.

Det är bara enstaka veckor jag haft så mycket jobb att jag fått lov att jobba både kvällar och helger för att hinna med. Så det är helt klart ett jobb som är väldigt tungt och som inte passar alla.

Sen är det också många som vill veta hur jag planerar upp mina jobb. Så jag tänkte jag skulle visa lite hur jag gör på stylingen jag jobbar med just nu. Ett stort jobb, och ett superroligt jobb.


Det är alltså ett visninghus åt Myresjöhus i ett nybyggd område i Falun, Källviken. Min uppdragsgivare är Obos som är ett byggföretag.

Det började med att jag fick träffa Sabah som är projektledare för bygget. Prata lite och berätta om mig själv och min firma.

Sen skickade jag in bilder på mina tidigare jobb, samt även ett collage med bilder på vilken stil och känsla jag vill inreda visninghuset i.

Här har jag inte valt några bilder från mina egna stylingar alls.

Däremot har jag lånat många bilder från min stora inspiration, tjejerna på Studio in. Atta och Maja är så grymma tjejer och jag beundrar dom verkligen hur dom vuxit och sliter precis som jag med stylingar, driver företag samt roddar med familj och småbarn.

Ok tillbaka till stylingjobbet. Efter att jag skickat in detta så hörde Obos av sig och ville erbjuda mig uppdraget. Yay!!!

Jag fick då en budget samt en tidsram.
Nu börjar det roliga.

Jag får komma in i huset och kolla runt. Det är alltid bra såklart.

För även om jag fått ritningar så är det skönt att få en känsla av hur stort huset verkligen är. Vilka färgval man gjort och stilen på kök och badrum.

Därefter börjar planeringen.
Jag jobbar lite på samma sätt som när jag gör andra stylingar.
skriver listor rum för rum.

Det kan stå:

  • Soffa med bemz överdrag
  • Stor matta med fransar
  • Runt trä bord
  • Urna med växt
  • Stor beige tavla

Och detta är ju saker som jag själv vet vad det är för nåt. Saker som skall beställas och saker som jag redan har. Saker som jag ska skapa (Jepp ibland gör jag egna saker till stylingar)

Sen gör jag dessa listor rum för rum, detaljerat med både textiler, dekoration och möbler.

Just i det här fallet ska inte min uppdragsgivare köpa in sakerna genom mig. Utan dom skall hyra möblerna och allt annat under 1 års tid. När jag gjort dessa uppdrag tidigare har jag fått köpa in allt och sen lämnat kvar det.

Här gäller det såklart för mig att hitta så bra grejer till så bra pris som möjligt så det även blir pengar över för mig att ta i lön. Jag kan liksom inte shoppa upp hela arvodet, haha. Men jag älskar denna del i processen  i dessa typ av jobb. Att trolla och fixa så det blir så jäkla bra som möjligt. Men att samtidigt göra en bra vinst.

När jag stylar inför försäljning brukar jag göra en snabb skiss på lägenheten/huset rum för rum.

Och skriva vad jag skall komma med. Är det helt tomma objekt brukar jag även möblera dom på papper.

Bara för att få en bra överblick av vad som behövs.
När jag sen packar på lagret så brukar jag lägga fram sakerna bredvid varandra, kuddar, lampor, dekoration, tavlor. Bara för att se att det passar ihop. Både vad gäller struktur och färger. Tex om man har en väldigt blank vas så är det skönt för ögat om nåt mer är blankt. Eller att den gröna färgen i kudden stämmer överens med mattan. Lite sådana där små saker somna inte vill störa sig på sen.

Detta är såklart väldigt skoj. Det som är mindre skoj är ju att bära allting in och ut, fleeera vändor eftersom man bara har 2 armar😂

På lagret har jag vagnar såklart, men lägenheter på 3:e våningen utan hiss är det bara att gå och gå och gå…..

Sen börjat själva stylingen vilket såklart är Superskoj. Jag försöker att bära en dag och styla en dag. Så att huvudet ska vara fräscht och pigg. Det blir så mycket bättre då har jag lärt mig med åren.

Hoppas ni tyckte detta var  intressant att läsa. Ni får gärna skicka frågor och funderingar till mig  det är alltid bra att få idéer om vad ni vill läsa om här på bloggen.

/Marit

2 svar på “Hur jag planerar upp mina stylingar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg

Skriv din sökning ovan och tryck enter för att söka. Tryck escape för att avbryta.

Tillbaka till toppen