Hejsan
Hörrni, nu ska jag berätta om en tjänst som jag tycker är grym och som jag använder mig av jätte mycket.
Cool Company är ett företag som hjälper dig, som precis som jag, jobbar lite extra vid sidan av ditt vanliga jobb.
Jag har länge haft samarbeten genom mina sociala medier och då är det superbra att använda sig av Cool Company. Genom dom fakturerar jag och dom tar hand om allt. Du behöver inte ha en f-skattesedel och dom betalar både skatt och arbetsgivaravgift. Man blir anställd genom dom kan man säga. Det blir som att ”frilansa” fast som privatperson. Hur bra är inte det? Jag har använt mig av dom i flera år.
Det kostar ingenting att skapa ett konto och dom tar heller inga fasta avgifter. Utan bara en fast summa per faktura (5,98%) för allt jobb dom gör. Och man betalar dom när kunden betalar dig.
Jag hade tex en kund nyss om inte betalade i tid, då skickade Cool Company ut en påminnelse utan att jag ens visste om det. Sen betalas min lön ut på mitt konto, superenkelt. Dom löser all administration åt dig, tom försäkring.
För även om jag har eget företag så gör jag samarbeten och jobb både genom bloggen och instagram. Jobb som alltså inte ska faktureras från mitt homestylingföretag. Då är detta perfekt för mig.
Så signa upp er ni också så är ni förberedda nästa gång ni får en fråga om jobb. Det är ju tråkigt att behöva säga nej för att man inte har möjlighet att fakturera. NU kan du göra det. Det är enkelt att skriva i alla uppgifter som behövs för att fakturera (se bilden nedan) och sen sköter Cool Company som sagt allt.
Har ni frågor, tveka inte. Jag har använt tjänsten i flera år.
[netstyle_samarbete_carousel widget=26726]
Tack för ditt inlägg! ??
Fråga: när man fakturerar ska man ange arbetad period och timmar, say what? Måste man ange det, varför i så fall och hur beräknar man det?
Gör jag ett samarbete så är det oftast ett datum så jag skriver i det. Sen kan man ändra timmar till st istället. Så jag skriver oftast i att det är ett samarbete, datum och 1 st. Sen priset som man kommit överens om med kunden.
Hoppas svaret hjälpte dig. Hör av dig igen annars.
Kram Marit
Tack så mycket för svar! ☺️??